lunes, 8 de febrero de 2010

Les enquestes d'El Punt

El Punt és un diari Independent, Català, Comarcal i Democràtic. No m'ho invento, ho posa a la seva portada.
D'El Punt me n'agraden algunes coses: les ofertes pels subscriptors, per exemple; i me'n desagraden algunes altres: alguns tics de premsa groga amb notícies del tipus "La regidora de Medi Ambient de Vilafant va tres cops a la setmana a la perruqueria".

Però n'hi ha una que em desagrada especialment: les enquesta que fa un temps publiquen i que es poden respondre a www.elpunt.cat.
El format més clàssic en les enquestes és:

Pregunta (Què t'agrada més, el mar o la muntanya)

Resposta A: El mar.

Resposta B: La muntanya

Resposta C (opcional): El mar i la muntanya.

Però a El Punt, no sé per quin motiu, tenen una visió diferent de les enquestes. Els agrada innovar. No em queixo de les preguntes, que deuen escollir basant-se en algun criteri que se m'escapa. El que em sorprèn són les respostes que donen a escollir. Frases llargues, opcions completament parcials, fent dir a la gent el que volen que digui.

Si es vol fer una enquesta més o menys creïble, les respostes han de ser concises. La gent es posiciona, però no pas de manera tan concreta. I si es vol que la gent s'expliqui de manera àmplia, el millor és deixar la pregunta oberta, en forma de fòrum. Llavors es poden seleccionar les millors respostes i publicar-les al diari.

Aquí deixo alguns exemples de les enquestes que ha fet El Punt, amb preguntes i respostes originals. A sota, el que jo crec que és una enquesta imparcial.

Enquesta original:

Què us sembla que Ferran Adrià tanqui El Bulli dos anys?
M'és igual. No m'agrada aquesta mena de restaurants.
75.8%
Bé, perquè segur que encara el farà millor.
18.9%
Malament. Un establiment així es deu als seus clients.
5.3%

Enquesta La Relativitat de la Teoria:

Què us sembla que Ferran Adrià tanqui El Bulli dos anys?

0%
Malament
0%
M'és igual
0%

Enquesta original:

Què us sembla la divisió territorial per vegueries que proposa el Govern?
Malament. Més administració, més càrrecs polítics.
37.6%
Ja era hora de tenir una organització pròpia.
32.2%
És inoportuna, poc realista i poc consensuada.
24.9%
No en sé res.
5.3%

Enquesta LRDT:

Què us sembla la divisió territorial per vegueries que proposa el Govern?
Bé.
0%
Malament.
0%
M'és igual.
0%

Enquesta original:

Fa bé CiU d'oferir suport polític al PSOE per sortir de la crisi?
No. El PSOE no mereix que cap català l'ajudi.
39%
Sí. Per responsabilitat, ara cal unir esforços.
23.7%
No. Només busquen un ministeri.
22%
Sí. És una aposta política estratègica.
15.3%

Enquesta LRDT:

Fa bé CiU d'oferir suport polític al PSOE per sortir de la crisi?
Sí.
0%
No.
0%
M'és igual.
0%

Enquesta original:

Com veieu que la jubilació s'endarrereixi als 67 anys?
Malament. És un pas enrere en els drets socials.
45%
Malament. Si no hi ha feina per a tothom quin sentit té?
40.3%
Bé. Ara la gent viu més anys i pot treballar més temps.
11.1%
Bé. El fons de pensions s'ha forçat massa.
3.6%

Enquesta LRDT:
Com veieu que la jubilació s'endarrereixi als 67 anys?
Una putada.
100%.

1 comentario:

  1. Sempre es d'agrair un intent de manipulació.

    Vostè vol a Joan Laporta de president de Catalunya?
    a) Sí
    b) El contrari de "no"
    c) Yes
    d) Totes les anteriors

    Fins que no arribem aquí podem estar tranquils.

    ResponderEliminar